Valmentaja
-6
Lapsuusvaihe
Osaaminen ja koulutus
lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen
vuorovaikutustaidot ja lapsen kohtaaminen
lajin perusteiden hallitseminen ja opettaminen lapsille
laadukkaan lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
Kokonaisvastuu lasten valmennuksen koordinoinnista on koulutetulla valmentajalla:
Lajivalmentajan perus- ja jatkokoulutus (I-II taso)
tai muu vastaava osaaminen
Rooli
valmennustiimin johtajana toimiminen
luotettava aikuinen
roolimalli ja esikuva Innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
tukee voimistelijan lajirakkauden syttymistä
avoimet ja luottamukselliset välit lapseen ja hänen huoltajiinsa; hyvä tiedonkulku
toimiva yhteistyö muiden seuravalmentajien kanssa
6-8
Lapsuusvaihe
Osaaminen ja koulutus
lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen vuorovaikutustaidot ja lapsen kohtaaminen
lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
nopean kehittymisen vaiheiden ymmärtäminen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
laadukkaan lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus) kilpailujärjestelmän ja kilpailemisen kokonaisuuden hallitseminen
ryhmä- ja joukkuedynamiikan hallitseminen
koreografian teon alkeiden osaaminen
Kokonaisvastuu lasten valmennuksen koordinoinnista on koulutetulla ammattivalmentajalla:
Lajivalmentajan lajitutkinto (III-taso) ja valmentajan ammattitutkinto (VAT)
FIG:n akatemia L1
Sääntötuntemus (III-taso)
tai muu vastaava osaaminen
Rooli
valmennustiimin johtajana toimiminen
luotettava aikuinen
roolimalli ja esikuva
edistää hyvää yhteistyötä valmennustiimin kesken
innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
tukee voimistelijan itsetunnon kasvua vahvuuksien ja onnistumisten kautta
urheilijaksi kasvun tukeminen
avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan; hyvä tiedonkulku
toimiva yhteistyö muiden seuravalmentajien kanssa
8-11
Lapsuusvaihe
Osaaminen ja koulutus
lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen
vuorovaikutustaidot ja lapsen kohtaaminen
lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
nopean kehittymisen vaiheiden ymmärtäminen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
laadukkaan lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
kilpailujärjestelmän ja kilpailemisen kokonaisuuden hallitseminen
ryhmä- ja joukkuedynamiikan hallitseminen
koreografian teon hyvä osaaminen
Kokonaisvastuu lasten valmennuksen koordinoinnista on koulutetulla ammattivalmentajalla:
lajivalmentajan lajitutkinto (III-taso) ja valmentajan ammattitutkinto (VAT)
FIG:n akatemia L1
sääntötuntemus (II-taso ja tuomariseminaarit)
tai muu vastaava osaaminen
Rooli
valmennustiimin johtajana toimiminen
luotettava aikuinen
roolimalli ja esikuva
edistää hyvää yhteistyötä valmennustiimin kesken Innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
tukee voimistelijan itsetunnon kasvua vahvuuksien ja onnistumisten kautta
urheilijaksi kasvun tukeminen
avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan; hyvä tiedonkulku
toimiva yhteistyö muiden seuravalmentajien kanssa
11-13
Valintavaihe
Osaaminen ja koulutus
lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen
vuorovaikutustaidot ja nuoren kohtaaminen
lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
nopean kehittymisen vaiheiden ymmärtäminen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäisemiseksi toimiminen
motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus) kilpailujärjestelmän ja kilpailemisen kokonaisuuden hallitseminen
ryhmä- ja joukkuedynamiikan hallitseminen
koreografian teon vahva osaaminen tai asiantuntija-avun hyödyntäminen
kansainvälinen yhteistyö
Koulutettu ammattivalmentaja
lajivalmentajan lajitutkinto (III-taso) ja valmentajan ammattitutkinto (VAT)
liikunnan ammattitutkinto (IV- tai V-taso)
FIG:n akatemia L2
sääntötuntemus (I-taso ja tuomariseminaarit)
tai muu vastaava osaaminen
Rooli
valmennustiimin johtajana toimiminen
luotettava aikuinen
roolimalli ja esikuva
edistää hyvää yhteistyötä valmennustiimin kesken
innostaa ja kannustaa voimistelijaa tavoitteelliseen harjoitteluun
murrosiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja urheilijaksi kasvun tukeminen
voimistelijan itseluottamuksen ja itsearviointitaitojen kehittymisen tukeminen
avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan; hyvä tiedonkulku
toimiva yhteistyö muiden seuravalmentajien, maajoukkuevalmentajien sekä lajipäällikön kanssa
13-15
Valintavaihe
Osaaminen ja koulutus
nuorten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen vuorovaikutustaidot ja nuoren kohtaaminen
lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun sekä opettamisen hallitseminen
kokonaisvaltaisen valmennuksen merkityksen ymmärtäminen
nopean kehittymisen vaiheiden ymmärtäminen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
murrosiän mukanaan tuomien muutosten ja kokonaisvalmennuksen merkityksen ymmärtäminen drop out - ilmiön ehkäisemiseksi toimiminen
motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus) kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen kokonaisvaltainen hallitseminen
koreografian teon vahva osaaminen tai asiantuntija-avun hyödyntäminen
ryhmä- ja joukkuedynamiikan hallitseminen
kansainvälinen yhteistyö
Koulutettu ammattivalmentaja
lajivalmentajan lajitutkinto (III-taso) ja valmentajan ammattitutkinto (VAT)
liikunnan ammattitutkinto (IV- tai V-taso)
täydennyskoulutus
FIG:n akatemia L3
sääntötuntemus (I-taso ja tuomariseminaarit)
tai muu vastaava osaaminen
Rooli
valmennustiimin johtajana toimiminen
ammattitaitoinen ja avoin voimistelija-valmentaja suhde
edistää hyvää yhteistyötä valmennustiimin kesken
innostaa ja kannustaa voimistelijaa suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen harjoitteluun ja sen seurantaan
murrosiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja urheilijaksi kasvun tukeminen
tukee voimistelijan itsetunnon ja itseluottamuksen kasvua vahvuuksien ja onnistumisten kautta
hyvä yhteistyö valmennustimin kesken
tukee yhdessä huoltajien ja koulumaailman kanssa voimistelijan kasvua huippu-urheilijaksi
toimiva yhteistyö muiden seuravalmentajien, maajoukkuevalmentajien sekä lajipäällikön kanssa
15-30
Huippuvaihe
Osaaminen ja koulutus
nuorten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen vuorovaikutustaidot ja urheilijan kohtaaminen
lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun sekä opettamisen hallitseminen
kokonaisvaltaisen valmennuksen merkityksen ymmärtäminen drop out - ilmiön ehkäisemiseksi toimiminen
motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
kilpailuun valmistautumisen, kilpailemisen ja menestyksen kokonaisvaltainen hallitseminen
ryhmä- ja joukkuedynamiikan hallitseminen
koreografian teon vahva osaaminen tai asiantuntija-avun hyödyntäminen
kansainvälinen yhteistyö
Koulutettu ammattivalmentaja
lajivalmentajan lajitutkinto (III-taso) ja valmentajan ammattitutkinto (VAT)
liikunnan ammattitutkinto (IV- tai V-taso)
täydennyskoulutus
FIG:n akatemia L3
sääntötuntemus (I-taso ja tuomariseminaarit)
tai muu vastaava osaaminen
Rooli
valmennustiimin johtajana toimiminen
ammattitaitoinen ja avoin voimistelija-valmentaja suhde
edistää hyvää yhteistyötä valmennustiimin kesken
innostaa ja kannustaa voimistelijaa suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen harjoitteluun ja sen seurantaan
murros- ja aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja urheilijaksi kasvun tukeminen
ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin - "Voimistelijan valinnat 24/7"
voimistelijan itsetunnon ja -luottamuksen tukeminen vahvuuksien kautta
ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa tukeminen
hyvä yhteistyö valmennustiimin kesken
tukee yhdessä huoltajien ja koulu-/opiskelumaailman kanssa voimistelijan kasvua huippu-urheilijaksi toimiva yhteistyö muiden seuravalmentajien, maajoukkuevalmentajien sekä lajipäällikön kanssa