Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

-6

Lapsuusvaihe

Taito 


Fyysiset 

Tärkeää: Monipuolisuus fyysisten ominaisuuksien harjoittamisessa. 


Liikkuvuus 

  • alaraajat etu-takasuunta

  • sivu 

  • molemminpuolisuus 

  • aukikierto 

  • nilkat 

  • selkä ja hartialinja

  • kädet 


Nopeus 

  • perusnopeuden ja ketteryyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä 


Voima 

  • vartalon kannattelun ja hahmottamisen kehittäminen 

  • kehonhallinnan kehittäminen 

  • hyppelyt ja kimmahtelut 


Kestävyys 

  • peruskestävyyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä 


Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet 

  • onnistumisten kokeminen 

  • keskittymistaitojen harjoitteleminen 

  • valmentajan ohjeiden kuunteleminen 

  • yhdessä tekeminen ja ryhmässä toimiminen 

  • yhdessä tehtyjen pelisääntöjen noudattaminen 


Leikin kautta oppiminen

6-8

Lapsuusvaihe

Taito 

  • motoristen perustaitojen ja havaintomotoristen perustaitojen harjoitteleminen 

  • pinnistelyn ja vaivannäön opetteleminen taitojen oppimiseksi 

  • monipuolinen lajitaitojen alkeiden opetteleminen 

  • monipuolinen liikevarastojen kartuttaminen 

  • erilaisten välineiden käsittely monipuolisesti 

  • omatoiminen harjoittelu kotona ja lähiluonnossa 

  • harjoittelu yhdessä perheen kanssa 

  • motoristen perustaitojen kehittäminen mm. leikkien avulla 


Fyysiset 

Tärkeää: Monipuolisuus fyysisten ominaisuuksien harjoittamisessa. 


Liikkuvuus 

  • alaraajat etu-takasuunta

  • sivu 

  • molemminpuolisuus 

  • aukikierto 

  • nilkat 

  • selkä

  • hartialinja ja kädet 


Nopeus 

  • perusnopeuden ja ketteryyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä 


Voima 

  • vartalon kannattelun ja hahmottamisen kehittäminen 

  • kehonhallinnan kehittäminen 

  • keskivartalon lihasten käyttö sekä lattiatasossa että seisten 

  • hyppelyt ja kimmahtelut 


Kestävyys 

  • peruskestävyyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä 


Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet 

  • voimistelijan itsetunnon kasvu vahvuuksien ja onnistumisten kautta 

  • onnistumisten kokeminen ja virheistä oppiminen 

  • keskittymistaitojen harjoitteleminen 

  • yhdessä tekeminen ja ryhmässä toimiminen 

  • omista tavaroista huolehtimaan oppiminen 

  • yhdessä tehtyjen pelisääntöjen noudattaminen 


Leikin kautta oppiminen

8-11

Lapsuusvaihe

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomioiminen tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa 


Taito 

  • lajiliikkeiden ydinosien oppiminen 

  • monipuolinen lajitaitojen kehittely aiemmin opitun perustalle 

  • harjoittelun runsas variointi 

  • välinekäsittelytaitojen ja silmä-käsikoordinaation kehittäminen monipuolisesti ja nousujohtoisesti

  • välineinä sekä rytmisen voimistelun välineet että muut 

  • pinnistelyn ja vaivannäön opetteleminen taitojen oppimiseksi 

  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi 

  • pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti 

  • mielikuvaharjoittelu oppimisen tukena 

  • omatoiminen harjoittelu kotona ja lähiluonnossa 

  • harjoittelu yhdessä perheen kanssa 


Fyysiset 


Liikkuvuus 

Aktiivisen ja passiivisen liikkuvuuden kehittäminen on ikäkauden tärkein painopiste. 


Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi 

  • alaraajat etu-takasuunta, sivu 

  • molemminpuolisuus 

  • aukikierto 

  • nilkat 

  • selkä

  • hartialinja ja kädet 


Nopeus 

Nopeus on ikäkauden painopiste.

  • nopeuden osatekijöiden, kuten reaktiokyvyn, rytmitajun, liiketiheyden ja nopeusvoiman kehittäminen 

  • liikenopeus 

  • reaktionopeus 

  • kuuluu jokaiseen harjoitukseen 


Voima 

  • nopeusvoima – pikavoima 

  • hyppelyt ja kimmahtelut 

  •  kestovoima – lihaskestävyys (aerobinen jaksaminen) 

  • keskivartalon voima ja hallinta 

  • ponnistaminen 


Kestävyys 

  • peruskestävyys, peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen myös lajiharjoitusten ulkopuolella 


Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet 

  • voimistelijan itsetunnon kasvu vahvuuksien ja onnistumisten kautta 

  • onnistumisten huomioiminen ja virheistä oppiminen 

  • itseluottamuksen tukeminen ja sen yhteyden suoritukseen ymmärtäminen 

  • itsearviointitaitojen harjoitteleminen 

  • yhdessä tekeminen ja ryhmässä toimiminen 

  • kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittyminen 

  • kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen 

  • kilpailun valmistautumisrutiinien muodostuminen 

  • omatoimisuuden oppiminen 

  • yhdessä tehtyjen pelisääntöjen noudattaminen 


Leikin kautta oppiminen

11-13

Valintavaihe

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomioiminen tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa 


Taito 

  • laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle 

  • lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnoiminen 

  • välinekäsittelyn perustekniikoiden oppiminen ja syventäminen 

  • motivoituminen vaikeampien liikkeiden oppiseen ja työn tekemiseen 

  • harjoitteiden runsas variointi 

  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi 

  • pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molempiin suuntiin ja monipuolisesti 

  • mielikuvaharjoittelu oppimisen tukena 

  • omatoiminen harjoittelu kotona 


Fyysiset 


Liikkuvuus 

Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen estämiseksi 

  • yksilölliset kehityskohteet 

  • liikkuvuuden lisääminen/ylläpito 


Nopeus 

  • nopeustaitavuus 

  • kasvupyrähdyksen aikana erityisesti liiketiheyden ja rytmitajun kehittäminen 

  • nopeusharjoittelun psyykkisten tekijöiden kehittäminen 

  • reaktionopeus


 Voima 

  • nopeusvoima 

  • pikavoima 

  • keskivartalon voima ja hallinta, myös pitkät lihaspituudet, toiminnallisissa liikkeissä, myös pystyasennossa

  • alaraajojen voima, jarruttava lihastyö nopein suunnanmuutoksin: eksentrisestä konsentriseen

  • kasvupyrähdyksen huomioiminen harjoittelussa

  • rasittavuuden lisääminen progressiivisesti 


Kestävyys

  • peruskestävyyden kehittäminen

  • monipuolinen liikkuminen eri syketasoilla murrosikään tultaessa 


Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • onnistumisten huomioiminen ja virheistä oppiminen

  • itseluottamuksen tukeminen - itsearviointitaitojen kehittäminen

  • joukkueessa toimiminen ja ryhmädynamiikka

  • psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa

  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen

  • suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitsemisen opettelu erilaisin keinoin

  • kilpailemaan oppiminen ja kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden hallitseminen

  • yhdessä sovittujen toimintapojen toteuttaminen

13-15

Valintavaihe

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomioiminen tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa 


Taito

  • vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle

  • suuri määrä toistoja jo hallussa olevista liikkeistä

  • välinetekniikan perustekniikoiden monipuolinen osaaminen ja niiden kehittely kohti huipputasoa

  • harjoittelun variointi eri menetelmiä, apuvälineitä ja aisteja hyödyntäen

  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

  • mielikuvaharjoittelu oppimisen tukena 


Fyysiset 


Liikkuvuus 

Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi

  • yksilölliset kehityskohteet

  • liikkuvuuden lisääminen/ylläpito 


Nopeus

  • nopeustaitavuus 


Voima

  • nopeusvoima

  • pikavoima

  • keskivartalon voima ja hallinta, myös pitkät lihaspituudet, toiminnallisissa liikkeissä, myös pystyasennossa 

  • alaraajojen voima, jarruttava lihastyö nopein suunnanmuutoksin: eksentrisestä konsentriseen 

  • kasvupyrähdyksen huomioiminen harjoittelussa

  • rasittavuuden lisääminen progressiivisesti 


Kestävyys

  • peruskestävyyden kehittäminen

  • monipuolinen liikkuminen eri syketasoilla

  • henkilökohtaisten sykekynnysten kartoittaminen

  • kestävyyden kehittäminen lajiharjoittelua rytmittämällä 


Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet 

  • onnistumisten huomioiminen ja virheistä oppiminen

  • itseluottamuksen tukeminen

  • itsearviointitaitojen kehittäminen

  • murrosiän huomioiminen valmennuksessa

  • joukkueessa toimiminen ja ryhmädynamiikka

  • tavoitteenasettelun merkitys ja sen ymmärtäminen

  • psykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa

  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen

  • suoritusta häiritsevien psyykkisisten tekijöiden hallitseminen

  • kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallitseminen

  • yhdessä sovittujen toimintapojen toteuttaminen

15-30

Huippuvaihe

Taito 

  • lajin perusliikkeiden automaatiotason saavuttaminen

  • liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen

  • vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle

  • suuri määrä toistoja jo hallussa olevista liikkeistä

  • harjoittelun variointi eri menetelmiä, apuvälineitä ja aisteja hyödyntäen

  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

  • mielikuvaharjoittelu oppimisen tukena 


Fyysiset 


Liikkuvuus

  • yksilölliset kehityskohteet

  • liikkuvuuden lisääminen/ylläpito 


Nopeus

  • nopeustaitavuus 


Voima

  • voimaharjoittelun ohjelmointi suorituskyvyn parantamiseksi

  • lajinomainen kestovoiman, nopeusvoiman ja maksimivoiman harjoittaminen

  • voimaharjoittelun yksilöllistäminen

  • rasittavuuden lisääminen progressiivisesti 


Kestävyys

  • peruskestävyyden kehittäminen

  • monipuolinen liikkuminen eri syketasoilla

  • henkilökohtaisten sykekynnysten kartoittaminen

  • kestävyyden kehittäminen lajiharjoittelua rytmittämällä 


Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • arjen hallinta - tavoitteenasettelun ymmärtäminen

  • kyky suoriutua paineen alla

  • itsearviointitaitojen hallitseminen ja oman kehon tuntemus

  • esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen

  • yhdessä sovittujen toimintapojen toteuttaminen