Valmennus

-7

Lapsuusvaihe

Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn 2-3 krt/ vko 1,5-2 h kerrallaan Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää pelit, leikit, päiväkodissa liikuntahetket, ulkoilut tms.) 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä Valmennuksen suunnittelu ja seuranta tuntisuunnitelma läsnäolon seuranta kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

8-10

Lapsuusvaihe

Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn 3-5 krt/ vko 2-2,5 h kerrallaan Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.) 30 h / viikko liikuntaa Leiritys tehopäivät, leiripäivät n. 6-8 leiripäivää / vuosi Valmennuksen suunnittelu ja seuranta pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma läsnäolon seuranta loukkaantumisten ennaltaehkäisy huolehtimalla riittävistä liikuntamääristä ja perustaitojen kehittymisestä harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

10-12

Lapsuusvaihe

Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn 5-7 krt/ vko 2,5-3 h kerrallaan Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.) 30 h / viikko liikuntaa Leiritys liiton leirit + seuran tehopäivät n. 20-30 leiripäivää / vuosi Valmennuksen suunnittelu ja seuranta pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma läsnäolon seuranta loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla mm. fysiologisesti oikeat lajitekniikat ja kehon hallinta sekä kasvupyrähdyksen alku kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

12-14

Valintavaihe

Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn 5-7 krt/ vko 2,5-3 h kerrallaan Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, pihapelit tms.) 30 h / viikko liikuntaa Leiritys liiton leirit + seuran tehopäivät yhteensä n. 20-30 leiripäivää / vuosi Valmennuksen suunnittelu ja seuranta pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla kasvupyrähdys, murrosikä, lajin lisääntyneet vaatimukset ja tyyppivammat. valmennus yksilöiden kehittymisen huomioivaa yhteistyö muiden valmentajien kanssa. kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

14-16

Valintavaihe

Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn 6-9 krt/ vko 2,5-3,5 h kerrallaan Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.) 30 h / viikko liikuntaa Leiritys liiton leirit + seuran tehopäivät yhteensä n. 25-40 leiripäivää / vuosi Valmennuksen suunnittelu ja seuranta pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta henkilökohtaisen harjoitus- ja kilpailusuunnitelman toteutus mediakäyttäytymisen alkeet (esim. sosiaalinen media ja muu media) esimerkkiurheilijan profiilin omaksuminen kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

16-30

Huippuvaihe

Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn 6-10 krt/ vko 2,5-3,5 h kerrallaan Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.) 30 h / viikko liikuntaa Leiritys liiton leirit + seuran tehopäivät yhteensä n. 25-40 leiripäivää / vuosi Valmennuksen suunnittelu ja seuranta pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta valmennus aiempaa enemmän vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä mediakäyttäytyminen esimerkillisesti esikuvana oleminen ja sen hallitseminen kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi